Marcin Martinez Turkot
Nowe profesje do WFRP
Łowca wampirów
Niektórzy ludzie mają w życiu cel. Łowcy wampirów jako swoją życiową
misję wybrali uwolnienie świata od wampirzego pomiotu. Poszukują nocnych
stworów w ich leżach, niszcząc ich ciała i dusze. Łowców można spotkać
tam, gdzie znaleźć można wampiry czyli praktycznie wszędzie. Podróżują
w towarzystwie ludzi, którzy mogą zapewnić im pomoc i wsparcie (nigdy
nie są to inni łowcy) żądnych przygód szlachciców, pomocników, uczniów.
Ich odsetek jest bardzo wysoki w Sylvanii krainie uznanej za szczególnie
zainfekowaną przez wampiry.
Łowcy zwykle nie dążą do bezpośredniego starcia. Śmiertelnik bowiem nie
ma większych szans w walce z istotą, taką jak wampir (szczególnie starsze
okazy). Taktyka walki jest różna, lecz składa się z kilku faz:
- rozpoznanie okolicy po przybyciu na teren, opanowany przez wampira,
łowcy zbierają od miejscowych informacje na temat przypadków pogryzień,
porwań czy innych dziwacznych incydentów. Służy to ustaleniu modus
operandi wampira, jego przyzwyczajeń i diety. Wiąże się również
z ustaleniem stopnia zastraszenia społeczeństwa i odnalezieniem wampirzych
sług i popleczników. Czasami wampira łatwo odnaleźć, czasami jest to
bardziej skomplikowane. Należy wyeliminować ryzyko pomyłki w przypadkach
staroświeckich i ekscentrycznych arystokratów.
- przygotowanie planu następnie łowca zagłębia się w księgi, by znaleźć
najodpowiedniejszą metodę na zniszczenie wampira. Wraz z towarzyszami
ustala (a raczej narzuca im) plan podejścia a następnie zniszczenia
wampira. Rozdziela funkcje i ekwipunek.
- poszukiwanie kryjówki wampira badanie śladów, pozostawionych przez
wampira, zbieranie podań i plotek doprowadzić może do jego kryjówki.
- próba zniszczenia wampira najczęściej dokonywana w dzień, po zakradnięciu
się do wampirzej kryjówki. Po stawieniu czoła sługom wampira (przydają
się do tego pomocnicy, do tej pory pałętający się bez sensu), nadchodzi
czas na zniszczenie potwora. Tutaj sposób jest jeden po przebiciu
serca osikowym kołkiem należy wystawić pogrążonego w letargu wampira
na światło słoneczne. Kolejność jest właśnie taka najpierw kołek,
później słońce. Nieraz zdarzało się, że przebudzony pod wpływem słońca
wampir zabijał całą drużynę.
Istnieje również inny sposób, o wiele bardziej niebezpieczny, używany
wtedy, gdy nieznane jest położenie leża wampira. Łowca wystawia wtedy
kogoś "na wabia" (oczywiście nie siebie), i kiedy wampir próbuje
się pożywić, atakuje, podejmując próbę zniszczenia.
Rzadko podróżują wraz z innymi łowcami. Dlaczego? Nie chcieliby, żeby
ktoś kwestionował ich wiedzę i teorie. Osobiste animozje doprowadzić mogą
nawet do fiaska misji. Bezpieczniej więc trzymać się od siebie z daleka.
Konflikty wygasają, kiedy naukowiec zginie podczas próby zniszczenia wampira.
Staje się wtedy uznanym autorytetem w dziedzinie wampirologii. Pośmiertnie,
oczywiście.
Łowcy wampirów nie tworzą żadnej organizacji. Próbują naukowymi metodami
poznać naturę wampirów, by efektywnie je tropić i niszczyć. Często zostają
nimi naukowcy, szukający prawdy o wampirzej naturze i zwyczajach. W wypadku
tragicznej śmierci łowcy schedę (ekwipunek, książki itd.) po nim przejmuje
jego uczeń, stając się kolejnym łowcą wampirów. Łowcami zostają również
kapłani dobrych lub neutralnych bogów (zwykle Shallyi lub Morra), którzy,
niszcząc wampiry, chcą pomagać ludziom. Niekiedy medycy, mając do czynienia
z dużą liczbą przypadków ukąszeń, postanawiają wyruszyć by zniszczyć potwora.
Czasami ludzie, ufając szarlatanom, uznają ich za doświadczonych naukowców
i wysyłają, by zabili wampira. Jeśli takowy delikwent przeżyje zostaje
łowcą. Nekromanci nie lubią wampirów, bo te nie dają się ujarzmić i włażą
na nekromanckie poletko. Dlatego nekromanci mogą poświęcić się polowaniu
na wampiry.
PS1. Oczywiście łowcy jedzą bardzo dużo czosnku. Tak dużo, że jego zapach
przenika całe ich ubranie i ciało.
PS2. Statystyki kołka + młotka:
|
I |
WW |
O |
P |
Młotek |
- |
- |
- |
- |
Kołek |
-10 |
- |
+3 |
+20 |
Półmetrowy osikowy kołek jest bronią wybitnie nieporęczną i służy tylko
i wyłącznie do atakowania celów nieruchomych (bo trafia się automatycznie
i obrażenia są podwajane). Nie działa bez młotka (chyba, że używa go osoba
z S + silny cios co najmniej 7). Jeżeli ktoś mimo wszystko
będzie próbował walczyć nim wręcz, ma takie minusy jak w tabeli, a parujący
atak kołkiem ma takie plusy do parowania (żadnych zagrywek w stylu Bladea
czy Buffy).
Młotek traktowany jest jak broń jednoręczna.
PS3. Wiedza o wampirach to nowa umiejętność, posiadana tylko przez
łowców wampirów. Łowcy posiadają rozległą wiedzę na temat trybu nie
życia, zdolności, preferencji pokarmowych oraz sposobu niszczenia wampirów.
W wypadku wampirów nietypowych należy wykonać test Int.
PS4. Sekretne znaki łowców wampirów to ściśle sformalizowany
system symboli, służących oznaczaniu miejsc szczególnej wampirzej aktywności,
wampirzych legowisk wszelkich miejsc, związanych z wampirami. Łowcy nanoszą
je na plany i mapy, będące dokumentacją ich polowań. Czasami również pozostawiają
te znaki w terenie, jako ostrzeżenie dla innych łowców.
PS5. Umiejętność Gotowanie, posiadana przez uczniów i służących
łowców, dotyczy potraw z naprawdę dużą ilością czosnku.
Schemat rozwinięć
|
Sz |
WW |
US |
S |
Wt |
Żw |
I |
A |
Zr |
CP |
Int |
Op |
SW |
Ogd |
|
|
|
|
|
+2 |
+10 |
|
+10 |
+20 |
+20 |
+30 |
+30 |
|
Umiejętności
|
Przedmioty
|
Sekretny język klasyczny
Sekretne znaki łowców wampirów
Gawędziarstwo
Gadanina
Czytanie/Pisanie
Tropienie
Rozpoznawanie ożywieńców
Warzenie trucizn
Wiedza o wampirach
Rozpoznawanie roślin
Zielarstwo
Zastawianie pułapek
|
Skórzana torba
Osikowe kołki
Drewniany młot
Wianek czosnku
Symbol dobrego lub neutralnego boga
Manierka z wodą święconą
Małe lusterko
Srebrny sztylet
Kilka porcji grobowego korzenia
Zapałki
Książki, np. De Vampiria. Tracctatus libri septem, De origine
vampiriam, O rodzaju wampirzym, Podręcznik łowcy nocnych kreatur
dra van Hessinga, Anomaliae naturae
|
Profesje wejściowe
|
Profesje wyjściowe
|
Służący
Nowicjusz
Żak
Uczeń medyka
Medyk
Naukowiec dowolnego poziomu
Szarlatan
Kapłan dobrego lub neutralnego boga dowolnego poziomu
Nekromanta dowolnego poziomu
|
Naukowiec następnego poziomu
Nowicjusz
Kapłan następnego poziomu
Nekromanta następnego poziomu
Gawędziarz
Medyk
|
Naukowiec
Moim zdaniem profesje akademickie zostały w podręczniku podstawowym potraktowane
po macoszemu. Tak naprawdę to istnieją tylko trzy: bakałarz, medyk i prawnik.
A przecież stopnie naukowe po coś istniały. Magister nie jest równy doktorowi.
Poza tym stłoczono wszystkie wydziały i powstała dziwaczna hybryda naukowca,
zajmującego się wszystkim od botaniki po astronomię. Wiem, że nikt nie
chce grać bakałarzem, ale przecież gra w środowisku akademickim może być
równie ciekawa jak w półświatku problemy z inkwizycją i Indeksem
ksiąg zakazanych, prowadzenie badań, podróże do znanych ośrodków akademickich
- możliwości są naprawdę nieograniczone.
Słowo o uniwersytetach. Z tego, co wyczytałem w podręczniku, istnieją
dwa miasta uniwersyteckie Altdorf i Nuln. Trochę mało, jak na kontynent
wielkości naszej Europy. Dlatego proponuję umieścić na mapie Starego Świata
jeszcze trzy uniwersytety: w Gisoreux, Luccini oraz Kislevie. Dla uproszczenia
założymy, że wszystkie opierają się na tym samym modelu. państwowym.
Są zatem fundowane przez władcę, który opłaca wykładowców. Władca ma zatem
duży wpływ na powoływanie rektora spośród profesorów. Na każdym uniwersytecie
istnieje kilka wydziałów sztuk wyzwolonych, prawa, teologii, medycyny
i historii.
Przez wydział sztuk wyzwolonych musi przejść każdy student. Po ukończeniu
tego wydziału otrzymuje bakalureat. Następnie może sobie wybrać któryś
z wydziałów, na którym będzie studiował. Po ukończeniu wydziału zostaje
magistrem. Kolejne stopnie to doktor i profesor.
Żakami zwykle zostają chłopcy (i dziewczęta, bo to równouprawniony świat),
w wieku od piętnastu do osiemnastu lat. Bakalaureat otrzymuje się po dwóch
latach, magisterium po kolejnych dwóch, doktorat po następnych dwóch.
Czas otrzymania profesury wahać się może od dwóch do pięciu lat.
Kapłani Vereny muszą przechodzić po każdym poziomie przez profesję akademicką
(naukowca, ucznia medyka, medyka, skryby lub prawnika), analogicznie do
kapłanów Ranalda przechodzących przez profesje łotrowskie. Kapłani (wszystkich
religii) niekoniecznie muszą jeździć na uniwersytety do miast uniwersyteckich.
Przy klasztorach i katedrach znajdują się szkoły, zapewniające równie
dobre wykształcenie jak na akademiach.
Żak
Żakieria to żywioł. Tak naprawdę, zamiast zajmować się nauką, piją kradną,
a czasem zabijają. Grupa ta jest silnie wewnętrznie podzielona szczególnie
ze względów majątkowych jak i pochodzenia. Biedniejsi żacy muszą nawet
uciekać się do żebrania. Żacy to grupa, z którą muszą liczyć się wszyscy
burmistrzowie i straż miejska. Zdają sobie sprawę ze swej niezależności
oraz siły i będą nawet walczyć ze stróżami prawa, gdy ci poturbują lub
aresztują jednego z nich.
Schemat rozwinięć
|
Sz |
WW |
US |
S |
Wt |
Żw |
I |
A |
Zr |
CP |
Int |
Op |
SW |
Ogd |
|
+10 |
+10 |
|
|
+1 |
+10 |
|
+10 |
|
+10 |
+10 |
|
+10 |
Umiejętności
|
Przedmioty
|
Czytanie/Pisanie
Sekretny język klasyczny
Mocna głowa
Bijatyka
50% szans na Uwodzenie lub Żebractwo
25% szans na Uzdolnienia językowe
25% szans na Geniusz arytmetyczny
|
Przybory do pisania
Książki
Broń ręczna (pałka albo coś w tym stylu)
Butelka alkoholu
|
Profesje wejściowe
|
Profesje wyjściowe
|
Szlachcic
Skryba
Uczeń medyka
Nowicjusz
|
Rajfur
Skryba
Bakałarz
Podżegacz
Złodziej
Nowicjusz
Poborca podatków
Uczeń alchemika
|
Bakałarz
Schemat rozwinięć
|
Sz |
WW |
US |
S |
Wt |
Żw |
I |
A |
Zr |
CP |
Int |
Op |
SW |
Ogd |
|
|
|
|
|
+2 |
+10 |
|
+10 |
+10 |
+20 |
+10 |
+10 |
+10 |
Umiejętności
|
Przedmioty
|
Śpiew
Astronomia
Geniusz arytmetyczny
Krasomówstwo
Kartografia
Znajomość języka obcego^
|
Przybory do pisania
Książki
|
Profesje wejściowe
|
Profesje wyjściowe
|
Żak
|
Magister
Szarlatan
Nawigator
Demagog
|
Magister
Schemat rozwinięć
|
Sz |
WW |
US |
S |
Wt |
Żw |
I |
A |
Zr |
CP |
Int |
Op |
SW |
Ogd |
|
|
|
|
|
+3 |
+10 |
|
+10 |
+10 |
+20 |
+10 |
+10 |
+10 |
Umiejętności
|
Przedmioty
|
Etykieta
Prawo*
Historia*
Teologia*
Leczenie chorób*
Leczenie ran*
Chirurgia*
Nauczanie poziom I
|
Toga
|
Profesje wejściowe
|
Profesje wyjściowe
|
Bakałarz
|
Doktor
Odkrywca
Prawnik (tylko magistrzy prawa)
Medyk (tylko magistrzy medycyny)
|
Doktor
Schemat rozwinięć
|
Sz |
WW |
US |
S |
Wt |
Żw |
I |
A |
Zr |
CP |
Int |
Op |
SW |
Ogd |
|
|
|
|
|
+4 |
+20 |
|
+20 |
+20 |
+30 |
+20 |
+20 |
+20 |
Umiejętności
|
Przedmioty
|
Prawo +10*
Historia +10*
Teologia +10*
Leczenie chorób +10*
Leczenie ran +10*
Chirurgia +10*
Nauczanie poziom II
|
Toga
|
Profesje wejściowe
|
Profesje wyjściowe
|
Magister
|
Profesor
Prawnik (tylko doktorzy prawa)
Medyk (tylko doktorzy medycyny)
|
Profesor
Schemat rozwinięć
|
Sz |
WW |
US |
S |
Wt |
Żw |
I |
A |
Zr |
CP |
Int |
Op |
SW |
Ogd |
|
|
|
|
|
+4 |
+20 |
|
+20 |
+30 |
+40 |
+30 |
+30 |
+30 |
Umiejętności
|
Przedmioty
|
Prawo +20*
Historia +20*
Teologia +20*
Leczenie chorób +20*
Leczenie ran +20*
Chirurgia +20*
Nauczanie poziom III
|
Toga
Łańcuch oznaka godności
|
Profesje wejściowe
|
Profesje wyjściowe
|
Doktor
|
Prawnik (tylko profesorowie prawa)
Medyk (tylko profesorowie medycyny)
|
^ - dotyczy to tylko tych bakałarzy, którzy studiowali na zagranicznym
uniwersytecie.
* - przynajmniej jedna z tych umiejętności musi zostać wykupiona, by
przejść na wyższy poziom. Umiejętności te wykupywać można tylko i wyłącznie
po kolei. To znaczy, żeby wykupić umiejętność Prawo +20 trzeba
najpierw wykupić Prawo +10. Umiejętności Leczenie chorób, Leczenie
ran, Chirurgia należy wykupić razem. Cyfra przy umiejętnościach oznacza
modyfikator testu Int. Każda umiejętność kosztuje 100 PD.
Nauczanie to nowa umiejętność, posiadana tylko przez nauczycieli.
Pozwala ona skrócić czas nauki umiejętności przez ucznia, opisany w artykule
"Ćwiczenie czyni mistrza" w dodatku "Potępieniec".
Na pierwszym poziomie o 1/4, na drugim o 1/2, na trzecim o 3/4. Dodatkowo
od II poziomu umiejętności Nauczanie do Int studenta stosuje
się modyfikator +10 (+20 na poziomie trzecim). Oczywiście nauczać można
tylko tych umiejętności, które zna się samemu.
Marcin Martinez Turkot
2001-09-23-. Wszystkie prawa zastrzeżone. Publikowanie całości lub
fragmentów niniejszego artykułu jest zabronione bez zgody właściciela.
|