1.3 Zajęcie a umiejętności.
Jak wspomniane zostało na początku poprzedniego
podrozdziału, pełne wykorzystanie cechy jest warunkowane posiadaniem
stosowanych umiejętności wynikających z wykonywanych wcześniej
zajęć.
Innymi słowy:
Zajęcie
to zestaw czynności wykonywanych w ramach zawodu lub szkolenia
trwającego nie krócej niż trzy lata.
Osoba, która wykonywała dane zajęcie, ma prawo do użycia w teście
podstawowej wartości dowolnej cechy pod warunkiem, że
czynność jaką zamierza wykonać, logicznie wiąże się z wykonywanym
wcześniej zajęciem.
Umiejętność
to zakres wiedzy praktycznej i teoretycznej potrzebny do wykonania
czynności.
Poziom umiejętności zależy od stopnia doświadczenia postaci
w tym zakresie:
poziom doświadczenia
(wynika z umiejętności) |
modyfikacja cechy |
brak
(brak umiejętności) |
0 lub społowiona |
przeciętny
(zbliżone zajęcie) |
brak modyfikacji |
doświadczony
(specjalizacja w szerokim zakresie) |
cecha razy dwa |
ekspert
(specjalizacja w wąskim zakresie) |
cecha razy trzy |
wybitny
(specjalizacja, której wykorzystanie może zajść tylko w ściśle
określonych warunkach) |
cecha razy cztery |
Określenie zakresu działań, w których można stosować dany
poziom umiejętności, nie jest łatwe.
Przykładowo może to wyglądać tak:
zajęcie: gwardzista, doświadczony w zakresie
walki mieczami, ekspert w posługiwaniu się espadonem
(typ miecza dwuręcznego), wybitny specjalista z zakresu
zabójczych ripost wyprowadzanych bezpośrednio po sparowaniu
ciosu przeciwnika.
albo tak:
zajęcie: gwardzista, doświadczony w zakresie
miejskie stosunki społeczne, ekspert znajomości w
półświatku, znakomite stosunki z rodziną Grimaldich
(krewny) kontrolującą handel niewolnikami na Wschodnim Wybrzeżu.
Dalsze szczegóły - patrz niżej.
|
1.3.1 Poziomy umiejętności.
Rozwijanie umiejętności następuje stopniowo - dalsza
specjalizacja wymaga dodatkowego wysiłku (i czasu). W kolejnych
podpunktach zostaną wyszczególnione dokładne warunki, jakie muszą
zostać spełnione nim nastąpi nauczenie umiejętności.
Opis poziomu podzielony został na trzy części: wymagania,
korzyści oraz ograniczenia - odpowiednio: warunki
uzyskania danego poziomu umiejętności, opis korzyści wynikających
z posiadania takowego poziomu umiejętności, jakie ograniczenia
powinny być nakładane na zakres umiejętności.
Należy pamiętać, że nabycie specjalizacji w jakiejś
umiejętności nie pozbawia Cię już nabytej, podstawowej, wiedzy
w tej dziedzinie - zawsze możesz skorzystać z niższego poziomu
umiejętności.
Hobby - każdy z nas rozwija jakieś dodatkowe
zainteresowania. Poświęcając na nie swój czas wolny może osiągnąć
dodatkowe kwalifikacje, lecz nie ma raczej szansy osiągnąć tego
stopnia wszechstronności, co w normalnym zajęciu.
W chwili określenia swych dodatkowych zainteresowań, postać
określa dodatkowe zajęcie i nie więcej niż trzy węższe grupy zainteresowań,
które pozna w ramach tegoż hobby.
Postać może określić tylko jedną węższą grupę zainteresowań
- w takiej sytuacji osiąga w tej grupie poziom doświadczony.
Hobby pozwala na podnoszenie swoich umiejętności tak samo
jak normalne zajęcie.
1.3.1.1 Przeciętny.
wymagania
wykonywanie zajęcia związanego z wykonywaną czynnością, lub uprawianie
hobby związanego z wykonywaną czynnością,
korzyści
do testów związanych z umiejętnością na poziomie przeciętnym postać
korzysta z odpowiedniej cechy na poziomie bazowej wartości
cechy,
ograniczenia
zajęcie lub hobby związane z wykonywaną czynnością.
1.3.1.2 Doświadczony.
wymagania
wykonywanie zajęcia przez pięć lat,
lub zawężenie umiejętności zyskanych dzięki hobby,
korzyści
do testów związanych z umiejętnością na poziomie przeciętnym postać
korzysta z odpowiedniej cechy na poziomie podwojonej wartości
cechy,
ograniczenia
ten poziom można osiągnąć wyłącznie poprzez skoncentrowanie się
na węższym zakresie wiedzy praktycznej i teoretycznej. Zakres
doświadczenia określa Mistrz Gry na prośbę gracza.
Przykładowe pary zajęcie-doświadczenie: gwardzista-miecze, historyk-starożytność,
zakonnik-rytuały, kupiec-dywany.
1.3.1.3 Ekspert.
wymagania
wykonywanie zajęcia przez dalsze pięć lat,
korzyści
do testów związanych z umiejętnością na poziomie przeciętnym
postać korzysta z odpowiedniej cechy na poziomie potrojonej
wartości cechy,
ograniczenia
Dalsza specjalizacja w jeszcze węższym zakresie niż w przypadku
doświadczenia. Zakres umiejętności na poziomie eksperta
określa Mistrz Gry na prośbę gracza.
Przykładowe trójce zajęcie-doświadczenie-ekspert: gwardzista-miecze-espadon,
historyk-starożytność-Grecja, zakonnik-rytuały-żniwa, kupiec-dywany-wschodnie.
1.3.1.4 Wybitny.
wymagania
wykonywanie zajęcia przez trzecie pięć lat,
korzyści
do testów związanych z umiejętnością na poziomie przeciętnym
postać korzysta z odpowiedniej cechy na poziomie czterokrotnej
wartości cechy,
ograniczenia
Dalsza specjalizacja w jeszcze węższym zakresie niż w przypadku
poziomu eksperta. Zakres umiejętności na poziomie wybitny
określa Mistrz Gry na prośbę gracza.
Przykładowe czwórki zajęcie-doświadczenie-ekspert-wybitny: gwardzista-miecze-espadon-specjalny
manewr (opisać - jaki), hstoryk-starożytność-Grecja-szczególna
warstwa społeczna (opisać - jaka), zakonnik-rytuały-żniwa-łaska
(u jakiego bóstwa i dlaczego), kupiec-dywany-wschodnie-specjalne
dojście (opisać szczegóły atrakcyjnego kontraktu).
Jak się mają umiejętności do granicy ludzkich
możliwości, jak łączyć siły oraz jakie poziomy trudności stosować
w jakiej sytuacji - czytaj dalej.
|