projekt N.E.O.

MECHANIKA

strona 2  spis treści | wstecz | dalej | napisz 

 

nagłówki

1.2 Cechy.

1.2.1 Exercitatio.

1.2.2 Virtus.

1.2.3 Affectio.

1.2 Cechy.

Wyzwania, jakim może sprostać postać są zdeterminowane przez cechy podstawowe oraz umiejętności wynikające z wykonywanych zajęć. W tym rozdziale zajmiemy się opisem poszczególnych cech oraz podamy, jak przekładają się one na rzeczywiste możliwości postaci.

Poziom cechy oznacza Twój potencjał i Twoje możliwości. Czy jesteś je w stanie wykorzystać?
To zależy od tego, czy posiadasz odpowiednie umiejętności - wiadomo, że intensywnie trenujący sportowiec będzie zdolny do osiągnięcia lepszych wyników niż siedzący za biurkiem urzędnik.
Celem przybliżenia tej prostej zasady, przy opisie każdej z poniższych cech brany jest pod uwagę fakt, że jej posiadacz może nie być zdolny do pełnego jej wykorzystania w jakiejś dziedzinie.
Dlatego też oprócz opisu cechy podaję przykłady zajęcia pozwalającego wykorzystać jej potencjał w pełni oraz przykłady umiejętności dające szansę na jego zwielokrotnienie.

1.2.1 Exercitatio.

Miara sprawności fizycznej, tego ile jesteś w stanie nieść, podnieść. Oznacza także jak dobry masz refleks i jak szybko biegasz.

Poziom Exercitatio oznacza następujące rzeczy:

  • Ile kilogramów mozesz zabrać ze sobą na pieszą wycieczkę nie ryzykując szybszego zmęczenia się.
  • (przemnożone przez dziesięć) - tyle kilogramów możesz ruszyć z miejsca w sprzyjających okolicznościach.
  • tyle metrów możesz przemierzyć w ciągu rundy (6 sekund) gnając z najwyższą możliwą predkością,
  • Tyle punktów obrażeń fizycznych możesz odnieść, nim stracisz przytomność (uwaga, punkty obrażeń zmniejszają Exercitatio tym samym obniżając szanse powodzenia wszystkich czynności, do których wykorzystasz tę cechę).
  • Punkty Exercitatio tracisz także wykonując ciężką pracę fizyczną (w tempie: 1 na 6 godzin - praca lekka [np. spacer], 1 na godzinę - praca średnia [np. forsowny marsz], 1 na minutę - praca ciężka [np. walka, bieg]).
  • Punkty Exercitatio odzyskujesz tak:
punkt odzyskany po upływie
pierwszy rundy
drugi minuty
trzeci pół godziny odpoczynku
czwarty 4 godzin odpoczynku
piąty 8 godzin snu
6 i każdy następny pełnej doby odpoczynku

Przykładowe zajęcia pozwalające na wykorzystanie podstawowego poziomu Exercitatio w większości wykonywanych testów to gladiator, atleta, zwiadowca, żołnierz, tragarz.

1.2.2 Virtus.

Hart ducha, siła woli, koncentracja. A także umiejętność kontrolowania swoich zdolności nadprzyrodzonych oraz opierania się przeciwnościom losu i atakom psionicznym.

Virtus rozstrzygnie o tym, czy uda Ci się czegoś nauczyć, opanować język oraz dobrze zapamiętać ulotne fakty i spostrzec względnie skojarzyć ważne szczegóły.

Virtus tracisz wykonując wszelką pracę umysłową oraz otrzymując obrażenia od ciosów niematerialnych (np. próba opętania) i wskutek rzucania zaklęć. Inną możliwością utraty sił duchowych jest paraliżujący strach lub panika.

Prędkość regeneracji jest taka sama jak w przypadku Exercitatio, różnica jest tylko taka, że spadnięcie tej cechy do zera oznacza katatonię.

Przykładowe zajęcia pozwalające na wykorzystanie podstawowego poziomu Virtus w większości wykonywanych testów to lekarz, badacz, urzędnik, zakonnik, prawnik.

1.2.3 Affectio.

Charyzma, reputacja, zdolności przywódcze i wprawa w sztuce prowadzenia sporów i negocjacji.

Twój affectio zadecyduje o powodzeniu rokowań, o tym, czy uda Ci się próba poprawy morale obrońców, a także czy zdołasz skłonić niebezpieczną bestię do ucieczki swym zdecydowanym zachowaniem.

Twój affectio będzie spadać, jeśli ktoś podkopie Twój autorytet, a rosnąć wraz z legendą o Twoich czynach. Musisz uważać, aby Cię nie ośmieszono oraz ostrożnie prowadzić negocjacje.

W przeciwieństwie do poprzednich cech, w przypadku affectio należy notować (i oczywiście stosować) wszelkie modyfikatory specjalne wynikające z wcześniej zaistniałych sytuacji, takich jak np.: budzące strach okrucieństwo, zadbany wygląd, reputacja w różnych środowiskach, słynne sukcesy i osławione porażki.

Każdy z powyższych modyfikatorów może spowodować zmianę wartości ostatecznej o wartość bazową cechy - nie daje to wszakże możliwości przekroczenia maksymalnego pułapu cecha*4 czy spadnięcia poniżej zera.

Przykładowe zajęcia pozwalające na wykorzystanie podstawowego poziomu affectio w większości wykonywanych testów to kupiec, dyplomata, sierżant gwardii, agitator, inkwizytor.

Pora na opis zajęć i umiejętności.

spis treści | początek | dalej | napisz